Myten om skåne

Jag måste slå hål på myten om skåne & framförallt skåningar. Min pojkvän är som bekant inte från skåne, utan han hade en viss uppfattning om hur skåningar är när han flyttade hit. Något som jag tror många har.

Vi kan börja med myten om att skåningar skulle vara patriotiska. Delvis sant, då man ofta älskar staden, alltså STADEN, man kommer ifrån. Det pågår ständigt "inbördes tävlingar" mellan olika städer i skåne. Vi ser oss alltså inte (detta tillhör då vad jag skulle kalla vanligheten) som en enad region, utan vi ser oss själva som Helsingborgare, Malmöiter, Lundabor etc.
Det finns dock undantag. Skulle man befinna sig utanför skånes gränser & träffar på någon annan skåning, här kvittar det vilken stad man är ifrån, så blir man plötsligt superglad & påpekar att man båda är skåningar.

Något annat som är oerhört irriterande är folk som härmar skånska & gör det oerhört dåligt. Det värsta jag vet är när någon bräker på med värsta skånskan i stil med "taaaur due bossen till looond?" & påstår att jag säger preciiiis så. För gudsskull! Jag är från Helsingborg, här säger man "Jag tar byssen till Lyyynd..." Det finns faktiskt olika dialekter i skåne.

Nåja, det får räcka. Hoppas ni har lite annorlunda uppfattningar om en skåning efter det här =)

En skånsk ordlista:
håsor - strumpor
spann - hink
totteband - hårsnodd
fobeck - idiot
rullebör - skottkärra
lasar - kläder
madar - mackor
päror - potatis
åsså - också

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0